De fire grundelementer:

Navnetræk
Bomærke (logo)
Typografi og
Firmafarve.

Derudover er der til Skive Kommunes logo knyttet et ekstra grafisk element, altså det der betegnes som det 5. element.
Det 5. element er en grå og neutal version af logoet, der er forstørret voldsomt op og som bl.a. ses anvendt på Skive Kommunes brevlinie.

Navnetræk
Et navnetræk er den karakteristiske udforming, som man giver kommunens navn. Betegnelsen "logotype" anvendes ofte synonymt med navnetræk. Navnetrækket er SKIVEKOMMUNE skrevet på en bestemt måde med skrifttypen Frutiger.

Bomærke
Et bomærke er et symbol på og et signal fra den organisation, der ligger bagved. Et logo kan vække nysgerrighed og skabe debat og alle vil have en mening om, hvad logoet forestiller.
Logoet for Skive Kommune sender med sin orange farve og runde form signaler om varme, dynamik og bevægelse. Og så sprænger det rammerne!
Hvad det forestiller, afhænger af den person, der iagttager det, og hvornår logoet ses.
Logoet er fremstillet af Frank Eriksen, der har hentet inspiration i Solen - den mest kendte af Skives 11 stjerner

Typografi
Teksttypen (fonttypen) i logoet er frutiger. I den øvrige korrespondance, brevlinie, publikationer, annoncer osv. benyttes skrifttypen Verdana, som er en standard-font, der kan læses af alle. Teksttypen anvendes i forskellige garniturer, f.eks. fed og kursiv.

Firmafarve
Farverne i en visuel identitet skal være klart defineret i et farvesystem for at opnå den størst mulige ensartethed i alt visuelt materiale. De tre anvendte farver i firmafarven er orange, sort og grå. De nærmere specifikationer på farver kan ses i farvepaletterne på en underside til denne.

Publiceret 12-03-2015